Tularaemia - Ayurveda Rawatan Herba

Tularaemia - Ayurveda Rawatan Herba

Tularaemia adalah jangkitan yang merebak dari haiwan kepada manusia, menyebabkan, demam, jangkitan granulomatous akut. Simptom biasa termasuk ulser, kelenjar limfa bengkak, bodyache, demam, sakit tekak, cirit-birit, muntah-muntah, radang paru-paru dan septicaemia.

Rawatan Ayurveda tularemia bertujuan untuk merawat simptom dan mencegah komplikasi seperti radang paru-paru, demam kepialu dan kegagalan buah pinggang. Ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala-Guggulu, Gandhak-Rasayan, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Saarivadi-Churna dan Maha-Manjishthadi-Qadha digunakan untuk merawat jangkitan dan ulser asas. Aplikasi tempatan boleh dibuat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut, Yashtimadhuk-Ghrut dan Shatadhout-Ghrut. Salap yang mengandungi Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Haridra (Curcuma longa), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Chandan (album Santalum) dan Mandukparni (Centella asiatica) juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Chandraprabha-Vati dan Kachnaar-Guggulu boleh digunakan untuk merawat limfadenopati. Jangkitan gastrousus, ulser dan pendarahan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Ras-Parpati, Kutaj-Parpati, Panchamrut-Parpati, Bilva-Avaleha, Kutajarishta, Sutshekhar-Ras, Praval-Panchamrut-Bhasma, Shankh-Vati, Vishwa (Zinziber officinalis), Musta (Cyperus rotundus), Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Bilva (Marmelos Aegle), Naagkeshar (Messua ferrea), Laxa (lilin Disucikan) dan Sphatik-Bhasma. Jangkitan paru-paru boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yashtimadhuk, Pippali (Piper longum), Kantakari (Solanum xanthocarpum), Kushtha (Saussurea Lappa), Pushkarmool (Inula racemosa), Shrung-Bhasma, Ras-Sindur, Malla-Sindur dan Sameer-Pannag- Ras. Kegagalan buah pinggang akan berlaku boleh dielakkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Gokshuradi-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Punarnavadi-Qadha dan Gomutra-Haritaki. Meningitis boleh dicegah dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Kaishor-Guggulu dan Tapyadi-Loh. Endokarditis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Sukshma-Triphala, Arjunarishta, Drakshasav, Dashmoolarishta, Laxmi Vilas--Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani-Ras.

Kebanyakan pesakit terjejas dengan tularemia pulih dalam masa beberapa minggu untuk beberapa bulan. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan sebagai tambahan kepada antibiotik standard untuk mempercepatkan proses pemulihan dan mencegah komplikasi yang serius. Ia adalah penting untuk mengambil langkah-langkah pencegahan yang sesuai bagi keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar