Sindrom Klinefelter - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Klinefelter - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Klinefelter adalah masalah genetik yang paling biasa dikaitkan dengan hipogonadisme lelaki dan kemandulan. Keadaan ini disebabkan oleh kehadiran kromosom X tambahan dalam lelaki yang terjejas. Simptom biasa termasuk testis kecil, kiraan sperma yang rendah, pembesaran payudara pada akhir baligh, masalah pembelajaran, masalah psikososial, kemandulan, masalah gigi, prolaps injap mitral dan ulser vena.

Rawatan Ayurveda sindrom Klinefelter bertujuan untuk merawat gejala termasuk kemandulan dan masalah psikososial. Ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Kapikacchu (Mucuna pruriens), Bala (Sida cordifolia), Naagbala (Grewia hirsuta), Samudrashosh (Argyreia speciosa), Kuchla (Strychnos nuxvomica), Shatavari (Asparagus racemosus), Abhrak-Bhasma, Trivang- Bhasma dan Makar-Dhwaj digunakan untuk merawat simptom hipogonadisme. Masalah pembelajaran dan masalah psikososial boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Mandukparni (Centella asiatica), Vacha (Acorus calamus), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Khurasani ova ( Hyoscyamus niger) dan Jaiphal (Myristica fragrans).

Masalah gigi boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Bakul (Aconitum ferox), Kattha (Acacia catechu), Maiphal (Quercus infectoria), Lavang (caryophyllus aromaticus) dan Elaichi (Elettaria cardamomum). Ulser vena boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Gandhak-Rasayan, Sukshma-Triphala, Maha-Manjishthadi-Qadha dan Saarivadi-Churna. Masalah jantung boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Arjunarishta, Dashmoolarishta, Drakshasav, Laxadi-Guggulu dan Punarnavadi-Qadha. Masalah tulang boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Kaishor-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis), Shankh-Bhasma dan Praval-Panchamrut-Bhasma. Kemandulan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Ashwagandha, Kapikacchu, Samudrashosh, Gokshuradi-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Shilajit (bitumen Disucikan), Ras-Sindur, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Trivang-Bhasma dan Suvarna-Bhasma.

Kebanyakan orang yang terjejas dengan sindrom Klinefelter mempunyai jangka hayat biasa. Diagnosis awal boleh membawa kepada permulaan awal terapi dan keputusan terapeutik jangka panjang yang lebih baik. Adalah lebih baik untuk mempunyai pendekatan pelbagai disiplin pasukan dalam pengurusan keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar