Sementara serangan iskemia - Ayurveda Rawatan Herba

Sementara serangan iskemia - Ayurveda Rawatan Herba

Serangan iskemia sementara (TIA) adalah acara sementara atau sekejap saraf yang biasanya berlangsung selama beberapa minit dan tidak meninggalkan kesan kekal. Tanda-tanda biasa termasuk kelemahan secara tiba-tiba, kebas atau lumpuh anggota badan; percakapan yang tidak jelas; buta atau penglihatan berganda; pening; dan hilang keseimbangan atau koordinasi. Gejala biasanya berlangsung selama kurang daripada 24 jam. TIA biasanya tanda strok akan berlaku.

Rawatan Ayurveda TIA adalah bertujuan untuk mengawal faktor-faktor risiko untuk penyakit ini dan mencegah strok yang lengkap. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan moden untuk mengawal tekanan darah dan mengurangkan noda beku. Ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Triphala-Guggulu, Medohar-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Chitrakadi-Vati, Arogya-Vardhini dan Chandraprabha-Vati digunakan untuk mengurangkan aterosklerosis dalam arteri dan dengan itu mengurangkan risiko untuk strok. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan untuk keadaan ini termasuk Guggulu (Commiphora mukul), Psyllium (Plantago ovata), Lashuna (Allium sativum), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica ), Sunthi (Zinziber officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Chavya (Piper retrofractum) dan Chitrak (Plumbago zeylanica). Ubat-ubatan yang bertindak pada 'Ras', 'Rakta dan dhatus' Meda '(tisu) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Patol (dioica Tricosanthe), Saariva (Hemidesmus indicus), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus), Chirayta (Swertia chirata), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Rakta-Chandan (Pterocarpus santalinus).

Ia juga penting untuk merawat faktor-faktor risiko yang boleh menyebabkan strok pada pesakit yang terkena dengan TIA. Tekanan darah tinggi boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Sutshekhar-Ras, Praval-Bhasma dan Dhamasa (Fagonia cretica). Penyakit kardiovaskular boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Arjunarishta, Dashmoolarishta, Abhrak-Bhasma dan Maha-Laxmi Vilas--Ras. Diabetes boleh dikawal dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Amalaki, Haridra (Curcuma longa), Mamejva (Enicostemma littorale), Gudmar (Gymnema sylvester), Nimba (Azadirachta indica) dan Karavellaka (Momordica charantia). Gangguan darah dan migrain boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna dan Pathyadi-Qadha.

Ia adalah penting untuk semua orang yang terjejas dengan TIA untuk mengamalkan gaya hidup sihat dan untuk mengelakkan faktor-faktor risiko yang diketahui berkaitan dengan keadaan ini. Senaman yang kerap, makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, mengekalkan berat badan yang sihat, mengawal kencing manis dan pemberhentian merokok adalah dicadangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar