Hiperhidrosis (Berpeluh berlebihan) - Ayurveda Rawatan Herba

Hiperhidrosis (Berpeluh berlebihan) - Ayurveda Rawatan Herba

Hiperhidrosis merujuk kepada keadaan di mana sistem saraf simpatetik adalah terlalu aktif dan menghasilkan peluh lebih daripada yang diperlukan untuk menjaga suhu malar. Keadaan ini boleh menjadi sama ada rendah atau menengah. Walaupun tidak ada yang diketahui penyebab untuk keadaan utama, keadaan sekunder biasanya disebabkan kerana masalah endokrin, rawatan hormon, gangguan psikiatri, obesiti dan menopaus. Peluh berlebihan boleh memalukan sosial dan boleh campur tangan dalam aktiviti-aktiviti profesional. Ia menjadi lebih teruk dengan tekanan emosi dan suhu yang tinggi.

Rawatan Ayurveda hiperhidrosis adalah bertujuan untuk mengawal peluh, mengawal sistem saraf simpatetik, mengurangkan tekanan dan merawat punca dikenali keadaan. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Kachnaar-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vat-Gajankush-Ras dan Ekang-Veer-Ras digunakan untuk merawat sistem saraf simpatetik yang terlalu aktif . Ubat-ubatan yang bertindak pada dhatus yang 'Ras' dan 'Meda' (tisu) badan adalah berguna dalam keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Patol (dioica Tricosanthe), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Chirayta (Swertia chirata), Guduchi (Tinospora cordifolia), Rakta-Chandan (Pterocarpus santalinus) dan Vishwa (Zinziber officinalis). Ubat-ubat lain yang boleh digunakan dalam keadaan ini ialah: Saarivadi-Churna, Chandanasav, Usheerasav, Musta (Cyperus rotundus), Pittapapda (Fumaria vaillantii), Triphala (Tiga buah-buahan) dan Usheer (Vetiveria zizanioidis). Serbuk halus Triphala, Chandan (album Santalum) dan Usheer juga boleh digunakan dalam negara.

Stress boleh dirawat dengan menggunakan Brahmi (Bacopa monnieri), Mandukparni (Centella asiatica), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung) dan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina). Gangguan endokrin seperti hipertiroidisme boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Chandrakala-Ras, Praval-Bhasma dan Saariva (Hemidesmus indicus). Obesiti boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Medohar-Guggulu, Triphala-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Triphala dan Trikatu (Tiga herba pedas). Yang rasa panas menopaus boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi-Vati, Saraswatarishta, Ashokarishta dan Usheerasav.

Apabila gejala akut telah dikawal, berulangnya keadaan ini boleh dicegah dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kutaj-Parpati, Panchamrut-Parpati, Usheerasav, Saarivasav dan Parpatadi-Qadha dalam jangka masa yang lama. Ubat perlu disesuaikan untuk setiap individu untuk mendapatkan tindak balas terapeutik maksimum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar