Toksoplasmosis - Ayurveda Rawatan Herba

Toksoplasmosis - Ayurveda Rawatan Herba

Toksoplasmosis adalah jangkitan yang disebabkan oleh parasit yang kebanyakannya diperoleh daripada hubungan dengan kucing dan najis mereka, atau dengan daging mentah atau kurang masak. Tanda-tanda biasa keadaan ini termasuk demam, bodyache, hidung berjalan, nodus limfa bengkak dan sakit otot. Walaupun orang biasa tidak banyak terjejas oleh jangkitan ini, orang imunisasi dikompromi boleh terjejas teruk, dengan risiko kerosakan kepada mata, otak atau organ-organ lain. Keadaan ini adalah sebahagian daripada jangkitan TORCH yang boleh memberi kesan kepada wanita mengandung, sering menyebabkan pengguguran berulang atau kecacatan kongenital pada kanak-kanak.

Rawatan Ayurveda toksoplasmosis bertujuan untuk merawat gejala-gejala, meningkatkan status imun badan dan mencegah komplikasi pada pesakit imunisasi dikompromi dan wanita hamil. Ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Sukshma-Triphala, Gandhak-Rasayan dan Ras-Parpati digunakan untuk merawat jangkitan asas. Ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Bala (Sida cordifolia), Naagbala (Grewia hirsuta), Samudrashosh (Argyreia speciosa), Tulsi (Ocimum sanctum), Bhrungraj (Eclipta alba), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Bhumiamalaki (Dukung anak), Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma, Suvarna-Bhasma, Suvarna-Raj-Vangeshwar-Ras, Maha-Laxmi-Vilas-Ras, Suvarna-Malini-Vasant dan Suvarna-Parpati digunakan untuk meningkatkan status imun individu yang terjejas untuk mengawal jangkitan ini dan mengelakkan komplikasi jangka panjang.

Ubat-ubatan yang bertindak pada dhatus yang 'Ras' dan 'Rakta' (tisu) badan juga berguna dalam merawat keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Patol (dioica Tricosanthe), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Saariva (Hemidesmus indicus), Musta (Cyperus rotundus) dan Patha (Cissampelos pareira). Di samping itu, wanita yang mempunyai sejarah pengguguran berulang disebabkan jangkitan TORCH disahkan (termasuk jangkitan toksoplasmosis), boleh diberikan ubat untuk mengelakkan pengguguran dan kecacatan kongenital mungkin dalam kanak-kanak. Ubat-ubatan ini termasuk Nimba (Azadirachta indica), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Guduchi (Tinospora cordifolia), Draksha (Vitis vinifera), Chandan (album Santalum), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Lodhra (Symplocos racemosa) , Shatavari, Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Mandukparni (Centella asiatica), Saariva, Punarnava (Boerhaavia diffusa), Rasna (Pluchea lanceolata), Manjishtha (Rubia cordifolia), Chirayta (Swertia chirata), Gokshur (Tribulus Terrestris), Shalparni (Desmodium gangeticum) dan Kantakari (Solanum xanthocarpum). Sebagai langkah berjaga-jaga, wanita itu perlu cuba konsep hanya selepas jangkitan TORCH telah diselesaikan sepenuhnya.

Pencegahan adalah satu aspek penting dalam pengurusan jangkitan toksoplasmosis, terutamanya bagi orang-orang imunisasi dikompromi. Semua aktiviti berkebun perlu dilakukan ketika memakai sarung tangan, diikuti dengan membasuh teliti tangan dengan sabun dan air suam. Prosedur yang sama perlu diguna pakai semasa mengendali daging mentah. Semua daging, terutamanya daging babi atau anak lembu, perlu dimasak dengan sempurna sebelum makan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar