Psikosis Korsakoff - Ayurveda Rawatan Herba

Psikosis Korsakoff - Ayurveda Rawatan Herba

Psikosis Korsakoff ini adalah keadaan yang disebabkan terutamanya oleh alkohol kronik, lumpuh, demensia, kerosakan otak, jangkitan dan keracunan. Simptom biasa termasuk kecacatan ingatan, terutama untuk acara-acara baru-baru ini; omongan, kecelaruan, kebimbangan, ketakutan, kemurungan, kekeliruan, khayalan, insomnia dan kaki sakit, kadang-kadang dengan penurunan pergelangan tangan atau drop kaki. Kekurangan vitamin B1, hasil daripada lama berdiri defisit pemakanan, dipercayai menjadi punca penyakit ini.

Rawatan Ayurveda psikosis Korsakoff bertujuan untuk merawat gejala-gejala, menghapuskan kekurangan pemakanan dan mencegah komplikasi jangka panjang. Ubat-ubatan seperti Brahmi-Vati, Saraswatarishta, Brahmi (Bacopa monnieri), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Mandukparni (Centella asiatica), Vacha (Acorus calamus), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Saariva (Hemidesmus indicus) dan Haridra (Curcuma longa) adalah digunakan untuk merawat kecacatan ingatan, kebimbangan, ketakutan dan kemurungan. Kecelaruan, kekeliruan, khayalan dan omongan dirawat menggunakan ubat-ubatan seperti Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Khurasani ova (Hyoscyamus niger) dan Jaiphal (Myristica fragrans). Gangguan emosi juga boleh dirawat menggunakan ubat titis hidung seperti minyak Vacha dan ekstrak cecair Vishwa (Zinziber officinalis) dan Shigru (Moringa oleifera).

Masalah saraf yang mengakibatkan kaki sakit dan drop kaki atau penurunan pergelangan tangan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani- Ras. Ubat-ubatan seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash dan minyak Vishgarbha digunakan untuk permohonan tempatan pada bahagian yang terjejas. Ini diikuti dengan anjuran wap setempat menggunakan ubat-ubatan seperti Dashmool-Qadha dan Nirgundi-Qadha.

Punca-punca yang berbeza psikosis Korsakoff perlu dirawat secara berasingan. Vitamin B1 boleh diberikan dalam bentuk suntikan untuk gejala yang disebabkan oleh alkohol kronik. Lumpuh, nyanyuk dan kerosakan otak boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Maha Rasnadi-Guggulu, Dashmoolarishta, Ashwagandha (Withania somnifera), Yashtimadhuk, Rasna (Pluchea lanceolata) dan Nirgundi (Vitex negundo). Jangkitan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Sukshma-Triphala, Triphala-Guggulu, Gandhak-Rasayan dan Maha-Manjishthadi-Qadha.

Psikosis Korsakoff kini sedang dianggap sebagai autosomal resesif gangguan kerana yang orang genetik lebih cenderung kepada kekurangan Vitamin B1 dan gejala yang dihasilkan, selepas pengambilan alkohol kronik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar