Pemulihan Home Untuk Spider Bites

Pemulihan Home Untuk Spider Bites

Melainkan jika anda seorang serangga kecil, kami mempunyai berita baik: majoriti labah-labah di Amerika Utara tidak mempunyai gigitan maut. Gigitan labah-labah pada manusia jatuh ke dalam dua kategori: gigitan yang serius daripada dua spesies berbahaya tertentu, dan gigitan menjengkelkan yang boleh dikendalikan dengan berkesan menggunakan ubat rumah untuk gigitan labah-labah. Apa lagi, ubat-ubatan ini rumah untuk gigitan labah-labah adalah perkara-perkara yang anda mungkin sudah ada di tangan di dapur dan rumah pertolongan cemas kit anda.

Mari kita lihat pada kedua-dua spesies labah-labah yang mempunyai gigitan berbahaya. Yang pertama adalah bertapa labah-labah berwarna perang. Pertama berita baik: labah-labah ini mempunyai rangkaian hotel yang terhad dan hanya terdapat di Selatan Amerika Syarikat ke pantai Teluk. Kini berita baik: gigitan labah-labah ini selalunya tidak menyakitkan dan hampir tidak pernah membawa maut. Gigitan labah-labah ini seolah-olah menyebabkan kematian sel-sel dan tisu sekitar kawasan gigitan. Terdapat beberapa hujah bahawa kematian sel ini mungkin dari jangkitan bakteria dihantar oleh labah-labah, dan bukan dari racun labah-labah. Perkara yang perlu diperhatikan dengan jenis ini santapan perubahan pesat dalam cara kawasan gigitan kelihatan. Jika anda mempunyai gigitan yang berubah dengan pantas, dapatkan rawatan perubatan dengan segera, terutamanya jika anda tinggal di habitat semula jadi ini labah-labah.

Yang lain "buruk besar" di dunia labah-labah labah-labah adalah balu hitam. Jika anda digigit oleh seorang janda hitam, anda boleh mengiktiraf labah-labah oleh badan yang tersendiri hitam dan jam pasir merah menandakan. Walaupun anda tidak mengenali labah-labah, anda akan mengenali gigitan. Gigitan segera menyakitkan, dan kekejangan badan yang teruk, sakit kepala, dan berair mengikuti tidak lama kemudian. Dapatkan rawatan perubatan dengan segera, kerana gejala-gejala anda dengan cepat akan menjadi lebih buruk. Berita baik di sini adalah bahawa kematian adalah jarang berlaku, dan dengan rawatan perubatan yang betul, anda mungkin akan mempunyai hasil yang sangat baik.

Sama seperti orang boleh menjadi alah kepada gigitan serangga dan ada sengatnya, orang boleh menjadi alah kepada gigitan labah-labah. Kebanyakan orang yang mempunyai alahan ini tahu dan membawa ubat yang sesuai dengan mereka pada setiap masa. Tetapi sesiapa sahaja yang dipatuk adalah mudah terdedah kepada tindak balas anaphylactic. Jadi, jika terdapat sebarang tanda-tanda bengkak, kadar jantung yang cepat, dan sesak nafas, hubungi 911 dan mendapatkan rawatan perubatan dengan segera.

Nasib baik, walaupun tahap mereka, reaksi alahan dan gigitan dari bertapa coklat dan labah-labah hitam balu jarang berlaku. Kebanyakan masa semua yang anda perlukan adalah ubat rumah untuk gigitan labah-labah. Isu utama dengan santapan labah-labah, seperti gigitan serangga, adalah kerengsaan dan gatal-gatal. Untuk menenangkan kawasan gigitan, cuba menggunakan persediaan dengan asas yang berlilin emolien seperti lilin lebah. Jika ia mempunyai bahan-bahan nutrien yang lain, seperti debunga lebah atau propolis, begitu banyak yang lebih baik.

Satu di kaunter antihistamin, sama ada lisan atau topikal, akan melegakan bengkak dan membuat anda lebih selesa. Perkara lain yang anda boleh meletakkan di tempat patukan untuk membantu termasuk keping bawang mentah, atau pes baking soda dan air.

Ubat rumah untuk gigitan labah-labah adalah satu lagi alat penting untuk kit rumah pertolongan cemas. Gunakan akal, bagaimanapun, dan tahu bila santapan anda adalah kegusaran, dan apabila anda perlu dilihat oleh doktor.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar